Deel 9 van Verhalen van opvolgers
De geur die ik ruik bij binnenkomst roept direct herinneringen bij me op. Ik ben in Tiel bij Metaglas, leverancier van glas- en metaalconstructies. Het is de typische metaalgeur die ik hier opsnuif die me doet denken aan de zondagen dat we als kind mee mochten naar de zaak. Ik ben onmiddellijk benieuwd naar de bedrijfshal waar deze geur ongetwijfeld vandaan komt, maar ik ontmoet mede-eigenaresse Heske Groenendaal op haar kantoor. Ze vertelt me openhartig over hoe zij zakelijk bleef bij de opvolging van haar vader.
Zakelijk en ambitieus
Het is al bijna twintig jaar gelden dat ze zelfverzekerd en met bewuste zakelijkheid het bedrijf, samen met haar man Waldo Duin, van haar vader Piet Groenendaal overnam. Haar ambitie valt me al snel op, ook omdat ze zelf geageerde op mijn oproep op LinkedIn voor interviewkandidaten. “Ik ben erg zichtbaar”, zegt ze hierover. Heske komt op me over als iemand die heel goed weet wat ze wil en recht op haar doel afgaat. Ik vind dat interessant en bewonderenswaardig. Ook omdat het anders is dan wat ik tot nu toe bij andere bedrijfsopvolgers heb gezien. Wat is haar geheim?
Direct mede-eigenaar
“Bedrijfsopvolging kan heel emotioneel zijn en daarom moet je het heel zakelijk bekijken”, legt ze uit. Dat is wat ze gedaan heeft. Toen haar vader haar eind jaren negentig vroeg om bij hem te komen werken, wist ze gelijk dat ze dat alleen wilde als mede-eigenaar. Er waren ongetwijfeld hobbels op de weg, maar aan het succes te zien en aan haar verhaal te horen ging alles redelijk gesmeerd. Veel is in elk geval goed gegaan, want het bedrijf is enorm gegroeid in de afgelopen 20 jaar.
Geen twijfels
Uit onderzoek blijkt dat de overdracht van de eerste op de tweede generatie maar 3 van de 10 keer goed gaat. Bij Heske ging het goed, maar ze heeft niet alleen maar domweg geluk gehad. Zij wist wat ze wilde, maakte een helder plan, communiceerde hierover en ze kreeg de ruimte die ze nodig had. Emoties lijken haar niet heel veel in de weg te hebben gestaan. “Ik heb geen last van twijfel”, zegt ze zelfverzekerd. Dat lijkt me een fantastische eigenschap voor een ondernemer met zo’n groot bedrijf.
Zeilboot in de lucht
Dan vraagt ze of ik het bedrijf wil zien en ik veer op: “Ja graag!”. Net als bij een bowlingbaan, moet ik eerst mijn schoenen verwisselen voor andere schoenen; veiligheidsschoenen net niet in mijn maat. Als een soort onhandige Goofy op zware schoenen loop ik met Heske mee de enorme hal in. Ik zie schappen vol met aluminium profielen in allerlei soorten en maten die gebruikt worden voor de kozijnen van deuren, ramen en gevelelementen. Ze loodst me van de ene naar de andere hal en dan valt mijn oog op een rood zeilbootje dat in de lucht hangt. Ik zie het goed. Er hangt inderdaad een zeilboot in de lucht.
Koersvast
Op het zeil staan allerlei woorden afgebeeld als ‘creatief, duurzaam en stabiel’. “Dat zijn onze kernwaarden”, legt Heske uit. Het bootje symboliseert niet alleen de koers van het bedrijf, maar wat mij betreft ook de koersvastheid en gedrevenheid van Heske zelf. Want dat is wat zij twintig jaar geleden kwam toevoegen aan het bedrijf; “doelen stellen, lijstjes en roadmaps maken”. Het volgende doel heeft ze ook al helder voor ogen: “We willen groeien naar een omzet van 30 miljoen en in de top 100 van beste MKB-bedrijven van Nederland staan.” >Lees meer in het uitgewerkte interview via onderstaande knop.
Heske bedankt voor je medewerking!
Elke week een interview met een opvolger in je mailbox
Klik op onderstaande knop om elke week een uitgewerkt interview met een opvolger te ontvangen. Je volgt hiermee het ontstaan van het boek Verhalen van opvolgers, want die teksten vormen de basis voor het boek. Na inschrijving ontvang je het laatst gepubliceerde artikel.
Specialist in ontwerpen, produceren en monteren van slank geprofileerde en innovatieve aluminium ramen, deuren, schuifpuien en verticale schuiframen
Adres: Het Eek 4, Tiel
Internet: www.metaglas.nl
Opgericht: In 1975 door Piet Groenendaal
Overname: In 2002 door Heske Groenendaal
Personeel: 100 medewerkers
Grootte: 15 miljoen euro omzet