Deel 11 van Verhalen van opvolgers
De naam van het Nederweertse bedrijf DeeDee staat voor Doortjes Droom, naar de oprichtster Doortje Schilders. Doortje richtte in 1993 het verpakkingsbedrijf op om financieel onafhankelijk te worden. Haar dochters Inge Louwers en Elke Coolen hebben echter hun eigen droom. Nu staat DeeDee voor Doortjes Dochters of Dames met Drive. Het doel van de zussen? Groei en ondernemen met een glimlach.
Beeldbellen
Elke had de primeur, want met haar had ik mijn eerste online interview. Dat in verband met dat welbekende virus dat overal voor opschudding zorgt. Vanuit haar huis vertelt Elke over hoe zij en haar zus Inge het bedrijf van hun moeder overnamen. Het bedrijf dat door hun moeder met een enorme drive is opgericht vanuit de behoefte om als vrouw zelfstandig te kunnen zijn. En dat is zeker gelukt. Niet voor niets heeft Doortje de bv die haar pensioen beheert nu Doortjes Droom Completed genoemd.
Sisterhood
De feministische inslag van hun moeder zit er ook bij de dochters nog steeds in volgens Elke. “Ik houd heel erg van sisterhood”, legt ze uit. Het huidige managementteam wordt dan ook gevormd door meerdere vrouwen, naast Elke en Inge, hebben ook Stefanie en Kitty een plaats in het team. Het doel dat Elke en Inge met het bedrijf hebben is niet persé feministisch te noemen, ze willen het bedrijf laten groeien en mogelijk op de lange termijn overdragen of verkopen. Aan creativiteit geen gebrek bij de vrouwen en het is ook geen toeval dat de pay-off van het bedrijf ‘met een glimlach’ is. Een net iets andere, eigenwijze, benadering is erg belangrijk voor de zussen. “Mijn moeder zei altijd: klanten zijn als vrienden. Behandel ze ook zo.” Beide zussen hebben twee kinderen in de leeftijd tussen 6 en 11 jaar (anno 2020). “Hoogstwaarschijnlijk geen derde generatie dus. De kinderen zijn daarvoor te jong, of wij hebben ze te oud gekregen”, lacht Elke.
Het begin
Doortje begon in 1993 met de handel in zogenaamde gripzakjes. “Je weet wel, ze worden ook wel wietzakjes genoemd”, legt Elke uit. “De eerste geïmporteerde container met gripzakjes kreeg ze van mijn vader en vanaf dat moment heeft ze alles zelf gedaan.” Destijds was het heel vooruitstrevend voor een vrouw om in China te ondernemen, soms moest vader Wim mee om het gesprek te voeren. Doortje liet het bedrijf groeien tot een onderneming met 3 miljoen euro omzet en Elke spreekt haar grote waardering daarvoor uit.
Stazakken
De dochters kwamen in het bedrijf toen Doortje in 2005 bedacht om het roer om te gooien richting de zogenaamde stazakken. Welbekend van bijvoorbeeld de soepen, sausen en bonenschotels in de supermarkt. Ze zocht in die tijd een accountmanager en jongste dochter Inge zag die functie wel zitten. Doortje liet haar erop solliciteren voordat ze werd aangenomen. Vijf jaar later wist Inge haar zus over te halen om ook in het bedrijf te werken en sindsdien hadden zij als doel om het bedrijf over te nemen.
Overname
Elke typeert haar moeder als een echte startende ondernemer met veel drive en drang om eigen beslissingen te nemen. Dat was een uitdaging tijdens de overname en het leidde tot stevige, openhartige gespreken met het gezin. Door de ziekte van hun moeder kwam de overname eerder dan verwacht. Het gaat nu goed met haar en de dochters vinden het fijn dat ze nu in deze fase zijn aanbeland. Elke: “Mijn moeder geeft nu graag advies en ze luistert oprecht naar onze verhalen. Ik ben blij dat ze er nog altijd voor ons is.” >Lees alles over deze overname door je in te schrijven via onderstaande knop.
Elke en Inge bedankt voor de medewerking!
Elke week een interview met een opvolger in je mailbo
Klik op onderstaande knop om elke week een uitgewerkt interview met een opvolger te ontvangen. Je volgt hiermee het ontstaan van het boek Verhalen van opvolgers, want die teksten vormen de basis voor het boek. Na inschrijving ontvang je het laatst gepubliceerde artikel.
Adres: Titaniumstraat 4, Nederweert
Oprichting: 1993 door Doortje Schilders
Overname: 2015 door Inge Louwers en Elke Coolen
Grootte: 14 medewerkers